Over de Orkaan Junior

Over De Orkaan Junior

De Orkaan begon in 1986 als een papieren krant. In die krant werd over serieuze zaken geschreven, maar er waren ook grappige stukjes die in deze tijd ‘nepnieuws’ genoemd worden. Het was een populaire krant, maar alle redacteuren van toen vlogen allemaal een andere kant op, en al na vijf nummers stopten ze ermee.

Piet Bakker was er toen bij, en hij besloot in 2014 dat het tijd was om De Orkaan nieuw leven in te blazen. Merel Kan kende hij omdat ze samenwerkten aan Monumenten Spreken, en zij deed al snel met hem mee. Elke dag wordt De Orkaan nu meer dan 10.000 keer gevonden, en er werken steeds meer tipgevers, fotografen, columnisten, schrijvers, radiomakers, filmers en liefhebbers aan mee.

De Orkaan Junior is de jongere versie van De Orkaan. Het is gerust niet zo dat De Orkaan een oude bal is (echt niet! Echt niet!), maar we vonden het toch nodig om een aparte website te maken voor ‘de jeugd’. Het logo is ontworpen door Jan Schoen van door Studio Scarpa. Hij ontwierp ook het eerste logo van de papieren Orkaan!

De Orkaan Junior geeft meer ruimte om ook minder ernstig nieuws te brengen. Hoewel er ook plek is voor serieuze zaken. Misschien is er nieuws uit de klas, van je school, over games, de kapper, je sportclub. Daarnaast maken we een project van het schrijven van nepnieuws. En ruimte voor fouten is er ook (al maken we ook fouten op de grote Orkaan).

Het zou mooi zijn als De Orkaan Junior langzaamaan gevuld gaat worden door leerlingen van verschillende leeftijden en van verschillende scholen in de Zaanstreek. We zien het als een speeltuin waarin een hoop te ontdekken en leren valt. Niet alleen voor ‘de jeugd’, maar ook voor ons.

Onafhankelijk

Maken wij echt onafhankelijk nieuws? Wij denken van wel. Het is niet zo dat we betaald worden om te schrijven wat we schrijven. En als we dat wel doen dan heet dat geen ‘nieuws’ maar ‘reclame’ of ‘advertorial’. Hoe dan ook, dan maken we het zichtbaar zodat duidelijk is wat je leest.

Toch neem je als verslaggever natuurlijk altijd jezelf mee. Je eigen stel hersenen, je ervaringen, je hobby’s, sport, voorkeuren…

Nieuws is overal, maar jij bent degene die het ziet, herkent, en brengt.

Als een tafel verderop iemand Zaans schaakkampioen wordt, terwijl jij het interessanter vindt dat er een buldog langsloopt met een gouden tand (dat lijkt ons trouwens een topstuk!), dan heeft de schaakkampioen pech. Maar het is goed om breed te kijken, met open blik.