Over De Orkaan Junior
De Orkaan begon in 1986 als een papieren krant. In die krant werd over serieuze zaken geschreven, maar er waren ook grappige stukjes die in deze tijd ‘nepnieuws’ genoemd worden. Het was een populaire krant, maar alle redacteuren van toen vlogen allemaal een andere kant op, en al na vijf nummers stopten ze ermee.
Piet Bakker was er toen bij, en hij besloot in 2014 dat het tijd was om De Orkaan nieuw leven in te blazen samen met Merel Kan. Zij kenden elkaar hij omdat ze samenwerkten aan Monumenten Spreken. Elke dag wordt De Orkaan nu meer dan 10.000 keer gevonden, en er werken steeds meer tipgevers, fotografen, columnisten, schrijvers, radiomakers, filmers en liefhebbers aan mee.
De Orkaan Junior is de jongere versie van De Orkaan. Het is gerust niet zo dat De Orkaan een oude bal is (echt niet! Echt niet!), maar we vonden het toch nodig om een aparte website te maken voor ‘de jeugd’. Het logo is ontworpen door Jan Schoen van door Studio Scarpa. Hij ontwierp ook het eerste logo van de papieren Orkaan!
De Orkaan Junior geeft meer ruimte om ook minder ernstig nieuws te brengen. Hoewel er ook plek is voor serieuze zaken. Misschien is er nieuws uit de klas, van je school, over games, de kapper, je sportclub. Daarnaast maken we een project van het schrijven van nepnieuws. En ruimte voor fouten is er ook (al maken we ook fouten op de grote Orkaan).
De Orkaan Junior wordt gevuld door de redactie van De Orkaan, door de redactie van het Zaanlands Lyceum en door leerlingen van verschillende leeftijden en van verschillende scholen in de Zaanstreek. We zien het als een speeltuin waarin een hoop te ontdekken en leren valt. Niet alleen voor ‘de jeugd’, maar ook voor ons.
Onafhankelijk
Je neemt als verslaggever natuurlijk altijd jezelf mee. Je eigen stel hersenen, je ervaringen, je hobby’s, sport, voorkeuren… Nieuws is overal, maar jij bent degene die het ziet, herkent, en brengt. Als er bijvoorbeeld een tafel verderop iemand Zaans schaakkampioen wordt, terwijl jij het interessanter vindt dat er een buldog met een gouden tand langsloopt (dat lijkt ons trouwens een topstuk!), dan heeft de schaakkampioen pech. Maar het is goed om breed te kijken, met open blik.
Maken wij echt onafhankelijk nieuws? Wij denken van wel. Het is niet zo dat we betaald worden om te schrijven wat we schrijven. En als we wel betaald worden dan heet het geen ‘nieuws’ maar ‘reclame’ of ‘advertorial’. De redactie is vrij om eigen afwegingen te maken, onderzoek te doen en te schrijven zoals het is, niet zoals het zou moeten zijn. En als we iets schrijven waar we een (stevige) mening in verwerken dan heet het een ‘column’.