Na alle berichten over de effecten van lockdowns op scholieren, leek het me een goed idee om eens te polsen hoe het een willekeurige leerling zelf was vergaan.

Daarom belde ik even met Jade (12) van groep acht van De Bijenkorf in Assendelft.

Door Anneke van Dok

Vertel eens wat ging er door je heen toen je vanmorgen wakker werd?

“Het was half zeven dus dacht ik: laat ik nog even gaan slapen, maar daarna stapte ik toch anders uit mijn bed dan normaal. Zo van: ‘Oké ik heb er zin in’.”

Wat heb je in die extra weken kerstvakantie gedaan?

“Niet veel, want ik was het wachtwoord van mijn laptop vergeten, dus kon ik geen sommen maken. Ik vond het niet leuk, dat we de laatste schoolweek naar huis moesten. Het was balen dat we allerlei leuke dingen misten zoals de kerstviering.”

Waren er ook klasgenootjes met Corona? (de klas van Jade telt 29 leerlingen)

“Sommigen hadden het wel, sommigen zeiden het liever niet. Dat kan ik me wel indenken. Niemand was erg ziek.”

Hoe begon de dag vanmorgen?

“We krijgen instructie van juf Mirjam over de maatregelen. Daarna gaan we Videobellen met een klasgenootje dat in Spanje zit. Na het kringgesprek begonnen we met rekenen, en toen ik daarmee klaar was, ging ik verder met mijn staalboek; over taal, spelling en zo.

Ik ga ook aan mijn presentatie werken, die ik morgen voor de klas moet doen. Over Walt Disney, want dat vind ik een interessant onderwerp. Ik zoek alles over hem op via Google. Ik heb wel vaker een presentatie gegeven, maar ik was alleen zenuwachtig toen ik het voor de eerste keer deed.”

Weet je al naar welke school je hierna wilt?

“Ik weet het nog niet zeker, maar het lijkt me leuk om naar een school te gaan met veel creatieve vakken, zoals de IVKO in Amsterdam. Ik teken nogal graag. Het liefst met een soort grijs potlood.”

Weet je ook al wat je later wil worden?

“Ja hoor, serveerster. Ik vind het fijn om mensen te bedienen.”

Sorry, ik mis de relatie met tekenen.

“Tekenen wordt mijn hobby. Serveerster is een echt beroep.”

Je hebt ook een speciale relatie met De Orkaan. Hoe komt dat?

“Ik heb me aangemeld voor het atelier van Merel Kan. Dat werd ons vanwege Corona op school aangeboden. Ik heb eerst het atelier Kunsttechniek gedaan en nu heb ik me gemeld voor het leren schrijven van echte- en nepberichten. Dat is erg grappig.”

Geef eens een voorbeeld?

“Vanmorgen kregen we een plaatje van een politieagent met een schaap voorgelegd. Daar heb ik toen samen met mijn vriendin een neptekst bij bedacht. Dat de agent het schaap uit de sloot had gered en dat ie het meenam voor nader onderzoek in het politiebureau. Ja, dat had ook echt gebeurd kunnen zijn.”

Tot slot: heb je nare gevolgen ondervonden van lockdowns en het thuiswerken?

“Ik vond het wel fijn, omdat mijn moeder me kon helpen, als ik vroeg: ‘Wil je hier even naar kijken?’ Mijn niveau is niet gezakt en zelfs hier en daar gegroeid. Maar in de klas is het gezelliger, omdat ik daar mijn klasgenoten ontmoet.”

Veel succes Jade!